Daisypath Anniversary tickers

Friday, May 11, 2012

Tips mengatasi mual & muntah (morning sickness) saat hamil.


Gejala mual dan muntah (morning sickness) adalah hal yang paling sering dialami oleh ibu yang hamil, terutama terjadi pada awal-awal kehamilan atau pada trimester pertama. Mual dan muntah ini disebabkan oleh adanya perubahan hormon yang terjadi pada ibu hamil. Selain itu, mual dan muntah terjadi apabila ibu mencium aroma makanan tertentu.

Walaupun mual dan muntah akan hilang dengan sendirinya ketika kehamilan memasuki trimester ke dua, namun mual dan muntah patut diwaspadai. Mual dan muntah dapat menyebabkan kekurangan gizi baik pada ibu hamil maupun janin yang dikandungnya. Trimester pertama merupakan masa kritis dimana janin berada dalam tahap awal pembentukan organ-organ tubuh. Jika janin mengalami kekurangan gizi tertentu, pembentukan organ yang sempurna dapat mengalami kegagalan. Selain itu, janin juga berisiko lahir dengan berat badan yang kecil.


Tips mengatasi mual & muntah:
→ Makan dalam jumlah sedikit tetapi sering. Jangan makan dalam jumlah atau porsi yang banyak hanya akan membuatkan anda bertambah mual. Berusahalah makan sewaktu anda dapat makan, dengan porsi yang kecil tetapi sering.
→ Hindari makanan yang berlemak, berminyak dan terlalu pedas.
→ Makan makanan yang tinggi karbohidrat dan protein yang dapat membantu mengatasi rasa mual anda seperti roti, kentang, biskut dan lain-lain. Perbanyakan buah dan sayuran.
→ Di pagi hari, sewaktu bangun dari tidur jangan terburu-buru bangun. Cubalah duduk dahulu dan baru perlahan-lahan berdiri dan bangun. Bila anda merasa mual ketika bangun tidur, sediakanlah snack atau biskut dekat dengan tempat tidur anda agar anda dapat memakannya sebelum anda berdiri.
→ Hindari makanan yang mengandungi aroma yang akan membuatkan anda mual dan muntah.
→ Minumlah segelas teh hangat untuk mengatasi gangguan mual dan muntah.
→ Minum yang cukup untuk menghindari dehidrasi akibat muntah. Minumlah air putih ataupun jus. Hindari minuman yang mengandungi kafein dan karbonat.
→ Perbanyakan makanan yang banyak mengandungi vitamin B6 seperti pisang, avokad, beras atau sereal.
→ Istirehat yang cukup juga dapat mengatasi rasa mual dan muntah.


Sumber: infoibu.com


Click sini untuk lain-lain Info Kehamilan :)


Thank for reading. Do comment and LIKE :)

2 comments:

  1. hye Aimii, akak jenguk sini sebab terbaca komen Aimii kat entry akak, sori baru jenguk balas sini...

    thx doakan akak...thx info di atas ini... so far, akak takde sgt la muntah2... cube rasa nak muntah je... hope akak takde morning sickness yg teruk2, huhuh... doakan akak ek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai kak! I will. InsyaAllah! Mudah2an dipermudahkan segala2nya ;)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...